المزيد » شركات اتصالات » أحدث عروض وباقات DSL من أورنج | orange dsl الجديدة | خدمة DSL Max

أحدث عروض وباقات DSL من أورنج | orange dsl الجديدة | خدمة DSL Max

orange dsl

على الرغم من أن orange dsl تعتبر حديثة في مصر إلا أنها شركة عالمية توجد في 29 دولة و لديها نسبة كبيرة من العملاء. فهي تحظى بشعبية كبيرة في مصر لما تقدم من عروض وخدمات تخدم جميع احتياجات عملائها وترضي رغباتهم. يبحث الكثير من الأشخاص عن أفضل الشركات التي تقدم خدمات الانترنت adsl والتي تعمل بشكل ثابت وسرعة عالية دون انقطاع الانترنت وهو ما تتميز به شركة أورنج. إلى جانب جودة خدمة العملاء التي تقدمها الشركة فإنها تسعى دائما لتقديم أحدث الباقات والعروض في خدمة الانترنت الأرضي DSL. وذلك مثل Home DSL وHome 4G  وهي من أحدث عروض الشركة المتاحة واليت تسعى أورنج من خلالها جاهدة لتقديم أفضل خدمة للإنترنت في مصر.

شركة أورانج جت مصر ومعاها عروض كبيرة ومميزة عشان تجذب أكبر عدد من العملاء، بعد ما غيرت اسمها القديم موبينيل، وعشان كدة بتحاول توفير عروض مميزة عن أي شركة تانية وخاصة في عروض الانترنت المنزلي اللي بيعتبر من أهم مميزات الشركة. أحدث عروض وباقات الانترنت المنزلي من أورانج DSL بقت متوافقة مع السرعات اللي حددتها وزارة الاتصالات عشان تخلي جودة الانترنت في مصر بشكل عام أفضل وأسرع من الفترات اللي زادت فيها شكاوي العملاء. يمكن تقرا المقال اللي هيديك فكرة عن أحدث عروض وباقات DSL من أورانج عشان تعرف الباقة اللي ممكن تشترك فيها.

عروض وباقات الانترنت المنزلي DSL الجديدة من أورانج

الباقات الجديدة من اورانج بئا ليها كتير من المميزات والسرعات العالية اللي هتخلي شغلك وترفيهك على الانترنت أسرع من أي وقت. الاشتراكات الجديدة في اورانج بقت بسرعة انترنت ما تقلش عن 30 ميجا بايت في الثانية، بس برضو كل الاشتراكات القديمة لسة زي ما هي من غير أي تغيير وممكن تخليك على باقتك القديمة لو انت مرتاح في السرعة وجودة الاتصال. لو انت مشترك جديد مع اورانج هتاخد ميزات جديدة زي مثلا ضعف باقة الانترنت لمدة 3 شهور، غير طبعا السرعة المحترمة وجودة الخدمة المميزة.

باقة انترنت منزلي بسرعة تصل 30 ميجابايت

لما تشترك في أقل فئة من الانترنت المنزلي مع اورانج واللي بتكون بسرعة تصل لغاية 30 ميجا بايت في الثانية، هتلاقي عندك 4 باقات مختلفة من ناحية سعة التحميل وسعر الاشتراك الشهري، وبتكون بسعة تحميل 140 – 360 – 600 – 1000 جيجا بايت في الثانية.

الباقةالسرعةسعة التحميلالاشتراك الشهري
Home 12030 ميجا بايت140 جيجا120 جنيه
Home 15030 ميجا بايت360 جيجا150 جنيه
Home 25030 ميجا بايت600 جيجا250 جنيه
Home 40030 ميجا بايت1000 جيجا400 جنيه

باقة انترنت منزلي بسرعة تصل 70 ميجابايت

لو انت بتتعامل مع شغل كتير أو ألعاب على الانترنت أو حمل الانترنت عندك كبير ومحتاج سرعات عالية لتحسين جودة الانترنت، ممكن تشترك في باقات تصل إلى 70 جيجا بايت في الثانية من اورانج، واللي بتتوفر بسعة تحميل واحدة وهي 500 جيجا شهريا.

الباقةالسرعةسعة التحميلالاشتراك الشهري
Home 30070 ميجا بايت500 جيجا300 جنيه

باقة انترنت منزلي بسرعة تصل 70 ميجابايت

باقة الانترنت الكبيرة اللي بتعتبر أعلى فئة من الانترنت DSL من شركة اورانج هي اللي بتكون بسرعات تصل إلى 100 ميجا بايت في الثانية، واللي هتديلك قدرات تحميل عالية جدا وكمان سعة تحميل كبيرة في باقتين من 800 جيجا أو 1800 جيجا شهريا.

الباقةالسرعةسعة التحميلالاشتراك الشهري
Home 500100 ميجا بايت800 جيجا500 جنيه
Home 700100 ميجا بايت1200 جيجا700 جنيه

خدمة اورانج DSL بيكون ليها بعض الشروط اللي بتنطبق على كل الباقات والأنظمة، واللي بتحدد مسؤولية الشركة ناحية العميل. أول شرط في الخدمة هي ان بعد استهلاك رصيد الباقة من عدد الجيجا المتوفرة كل شهر، بتنزل السرعة لغاية 256 كيلو بايت في الثانية ودي سرعة قليلة جدا. تاني حاجة هي ان الأسعار اللي موجودة في قايمة الأسعار الخاصة بالاشتراكات الشهرية غير مشتملة على ضريبة القيمة المضافة اللي بتكون بنسبة 14% من سعر الباقة، يعني مثلا لو انت على باقة 150 الشهرية هنضيف 14% من قيمة الاشتراك وهيكون المبلغ اللي هتدفعه هو 171 جنيه. في بداية الاشتراك الجديد بتبدأ السرعة من 2 جيجا وبتزيد تدريجيا لغاية ما توصل لأقصى سرعة يمكن خطك يستحملها خلال أسبوعين.

باقات Home 4G الجديدة

دلوقتي تقدر تشترك في باقات Home 4G الجديدة من غير ما تحتاج لخط أرضي ولا وجع دماغ التركيب. فهي عبارة عن باقات انترنت في البيت بدون خط أرضي وبتتميز بسعات عالية وسرعة فائقة. كمان بتشتغل فورا بعد توصيلها بدون انتظار تركيب الخدمة وباقات Home 4G بتشمل راوتر بيقدملك أسرع انترنت في البيت طول اليوم. عشان تشترك في باقات Home 4G ده هيكون سهل جدا عن طريق الاتصال ب 16333 واستمتع بالباقة انت وكل اللي في البيت. كمان تقدر تحصل على الباقة فورا لما تزور أحد فروع أورنج.

باقت Home 4G

الباقةHome 4G 100Home 4G 150Home 4G 250Home 4G 400
سعر الباقة100 جنيه150 جنيه250 جنيه400 جنيه
الرصيد20 جيجابايت   10 جيجابايت طول اليوم و10 جيجابايت ساعات مخصوصة40 جيجابايت   15 جيجابايت طول اليوم و25 جيجابايت ساعات مخصوصة70 جيجابايت   25 جيجابايت طول اليوم و45 جيجابايت ساعات مخصوصة120 جيجابايت   40 جيجابايت طول اليوم و80 جيجابايت ساعات مخصوصة
راوتر Home 4Gسعره 1119 جنيه كاش أو تقدر تستمتع بالعرض الحالي وتدفع 480 جنيه بس وتقسط الباقي على 12 شهر بدون فوائد بحيث تدفع 60 جنيه في الشهر
  • الساعات المخصوصة بتكون من الساعة 12 صباحا للساعة 12 الضهر.
  • سعر الراوتر بيكون شامل ضريبة المبيعات.
  • السرعة القصوى لراوتر Home 4G 150 ميجابايت في الثانية بالإضافة إلى أن مجال التغطية اللاسلكي حوالي 2 متر. وكمان تقدر توصل 32 جهاز في نفس الوقت.
  • بالنسبة لعرض تقسيط الراوتر 480 جنيه مقدم بالإضافة ل 60 جنيه في الشهر بدون فوائد متاح لفترة محدودة فقط.
  • باقات Home 4G هي باقات بنظام كنترول وفاتورة شهرية.
  • يتم استخدام سعة التحميل الخاصة من 12 منتصف الليل حتى 12 ضهرا بالسرعة القصوى حتى في حالة نفاذ سعة تحميل طول اليوم.
  • أسعار الباقات غير شاملة ضريبة القيمة المضافة.

الباقات الإضافية

الباقات الإضافيةالسعر
1 جيجا15 جنيه
5 جيجا60 جنيه
10 جيجا100 جنيه
  • الباقات الإضافية بتكون صالحة لمدة شهر من تاريخ إضافتها.
  • يتم تحديد مكان عمل الخدمة بعد أول تشغيل للباقة بعد الشراء.
  • تقدر تستخدم خدمة Home 4G في مكان واحد فقط ومينفعش تتنقل لأكتر من مكان.
  • في حالة تغيير العميل لمكان سكنه يقدر يعمل طلب تغيير مكان الخدمة وده بيكون عن طريق الاتصال ب 110 أو زيارة أقرب فرع لأورنج.
  • مع العلم بأن تغيير مكان الخدمة بيكون متاح مرة واحدة كل 3 شهور تبدأ من تاريخ تشغيل الخدمة.
  • تعمل باقة Home 4G فقط مع راوتر Home 4G المتوفر ضمن الباقة.

خدمة DSL Max

مع خدمة DSL Max تقدر ترفع سرعة الانترنت بسهولة لأقصى سرعة متاحة في أي وقت لمدة محددة لما تكون محتاج إنك تحمل ملف أو تتفرج على فيلم. السرعة القصوى لباقات ال 512 كيلوبايت و1 ميجا و2 ميجا باستخدام خدمة DSL Max بتكون 4 ميجا. أما السرعة القصوى لباقة ال 4 ميجا باستخدام خدمة DSL Max بتكون 8 ميجا.

بيتم خصم 5 قروش من رصيدك اللي شحنته قبل كده مقابل كل دقيقة دون أي تغيير في سعر الباقة الأصلي. وعشان تقدر تستخدم الخدمة دي لازم تعمل الخطوات دي:

  • أولا لازم تعمل إعداد الاشتراك في الخدمة وده بيكون مرة واحدة بس.
  • اشحن الرصيد لخدمة DSL Max.
  • بعد كده اضغط على زر تشغيل لتصل فورا لأقصى سرعة.
  • لما تنتهي اضغط على زر إيقاف عشان ترجع لسرعتك الأصلية.
  • عشان تقدر تستخدم الخدمة دي لازم تكون مشترك في خدمة أورنج DSL.

الخدمة دي متاحة فقط لمشتركي الباقات الغير محدودة لأورنج DSL كمان خدمة DSL Max بترفع سرعتك لأقصى سرعة ولكن ده بيعتمد على حالة وقدرة تحمل خط تليفونك الأرضي للسرعة دي. عملية إعداد الاشتراك في الخدمة بتستغرق حوالي 10 دقائق تقدر تستخدم الخدمة بعدها مباشرة. الأسعار دي شاملة ضريبة الخدمة المضافة.

طرق تسديد اشتراك أورنج DSL

تقدر تسدد قيمة الاشتراك من خلال طرق متعددة منها:

  • كروت الائتمان: زور أحد مراكز خدمة العملاء أو اتصل ب 16333 لتسجيل بيانات بطاقتك الائتمانية عشان أورنج تحصل قيمة الاشتراك في موعد الاستحقاق. مع العلم بإن مفيش أي رسوم إضافية للخدمة دي.
  • كروت الشحن: كمان تقدر تدفع فاتورة DSl بسهولة عن طريق كروت الشحن من أورنج.
  • أو من خلال جميع فروع أورنج في القاهرة والإسكندرية أو سداد الاشتراك عن طريق الانترنت أو من خلال مراكز سداد أورنج وهذه المنافذ عبارة عن خدمة فوري وخدمة Bee وخدمة سداد وخدمة أمان. مع العلم بأنه لا توجد رسوم إضافية لهذه الخدمة.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *